let´s talk about working out (kajasagenes)

let´s talk about working out

    DATO: 22.02.2017 KLOKKEN: 13:54

Å skrive om min interesse for trening har jeg lenge hatt lyst til, men jeg har følt at det liksom aldri passer seg helt - dette er jo ingen treningsblogg akkurat og jeg er ingen ekspert. Men da en leser spurte meg om jeg kunne skrive litt om trening og mine treningsrutiner, fant jeg ut at nettopp dette kunne jeg gjøre. Jeg er veldig glad i å trene og i å lære nye ting om kroppen og nettopp hva som gjør kroppen min glad. Men når det kommer til trening er vi alle veldig individuelle og jeg er virkelig ingen ekspert, så å uttale seg i stor grad opplever jeg at blir litt feil. Men jeg kan gjerne skrive litt om mitt forhold til trening og dele mine beste tips, da dette er av interesse. Bare husk mens man leser videre nedover dette innlegget, at dette er hva som funker for meg og hva jeg trives med å gjøre og det er ikke sikkert det er det som er ideelt for alle andre. Her tror jeg trening, som ved mange andre ting, handler om å do your thing

Mitt forhold til trening har alltid vært ett godt ett. Jeg elsker å være i aktivitet, svette, ha høy puls og den skikkelige gode følelsen man får av nettopp en god svett økt. Endorfiner altså! For meg er trening superviktig, en ting jeg alltid prioriterer og en pause i en travel hverdag. Å ta vare på kroppen har i grunn bare blitt mer og mer viktig for meg etterhvert som jeg blir eldre, og resultatene man kan se er i hovedsak bare en bonus - men en veldig gøyal en! Sant skal sies ;-). 

Jeg har spilt fotball i en rekke år og holdt meg slik aktiv med det gjennom barneskolen, ungdomsskolen og deler av videregående. Da jeg opplevde at fotballen ikke var bra for hoften min var det ikke så mye annet å gjøre enn å slutte. Jeg har også alltid vært glad i å jogge, og gjorde gjerne dette de dagene jeg ikke spilte fotball på videregående. Da jeg sluttet på fotball meldte jeg meg inn i treningssenter og fortsatte med joggingen. På treningssenteret fant jeg i starten ikke helt ut hva jeg hadde å gjøre der og følte meg i hovudsak litt malplassert. Så jeg drev for det meste med cardio og mageøvelser- det var liksom det jeg kunne og det føltes trygt og godt. Året etter gjennomførte jeg med en venninne BBG treningsprogrammet til Kayla Itsines hele 3 ganger og da startet virkelig treningsgleden å blomstre! Ikke bare hadde jeg en rågod treningspartner, men jeg opplevde at programmet funket og jeg ble sterkere. Jeg klarte mer og mer for hver økt, noe som gav en deilig mestringsfølelse! Jeg gikk fra å ikke bry meg spesielt om muskler til å få en voksende interesse for nettopp dette. Jeg ville ikke lenger bare være tynn, men også klare en push up og to. 

Ett lite tips! For de som sliter med å komme igang må jeg virkelig anbefale dette treningsprogrammet. Programmet er å få kjøpt på nett og inneholder 3-4 28 minutters økter i løpet av en uke, med fokus på å trene hele kroppen, som går over 12 uker. Her presenteres grunnøvelser for styrke på armer, ben, mage, samt cardio og core. Føler man seg litt malplassert på trening eller bare litt ny i gamet kan ett slikt program virkelig få saker og ting i gang. Det viktigste som gjelder er å bare holde seg til det, gjennomføre øktene uansett hvor vondt det måtte være og bare ikke gi seg! Ceep on going! 

Mine treningsrutiner per dags dato består av 5-6 økter i uken. Her trives jeg best på treningssenteret der jeg gjennomfører nesten alle mine økter. Å løpe ute er også ganske deilig, men ettersom jeg til tider synes det kan bli noe kjedelig og ensidig, tar jeg like ofte med meg venninner på fjelltur. Her er Stolzekleiven i Bergen, den ultimate favoritten! Der man pusher seg selv oppover i en kraftig høyde. før man jogger bort til Fløyen og ned Fløyensvingene. Plutselig har du gjennomført 11 km, samt å oppstige Stolzekleiven - DA er jeg fornøyd med meg selv, altså! 

Treningsuken min ser som regel slik ut; 

mandag - bein  / tirsdag - armer  / onsdag - mage, core og intervaller  / torsdag - fri el. joggetur eventuelt jogge på mølle  / fredag - bein og rumpe  / lørdag - fridag og kosedag / søndag - armer og mage 

Dette er det jeg bruker å gjøre når jeg trener og det som jeg trives med - det som jeg føler funker for meg. Jeg starter alle øktene mine med 10 min oppvarming på møllen, da går jeg med høy fart i motbakke og får opp pulsen til ca. 150. Øvelsene jeg gjennomfører er i hovedsak grunnleggende øvelser med vekter, slik som knebøy, armhevinger, pullups, chins - ja you name it! Gjør det du trives med og det som du føler funker for deg! Jeg er også veldig glad i å trene med strikk, dette gjør øvelsen ekstra tung og er super lettvindt, slik man kan trene de samme øvelsene hjemme. Strikker bruker jeg både når jeg trener ben og armer. Jeg liker øvelser som er effektive med real svettegaranti og høy puls. Etter hver økt tøyer jeg ut i 5-10 min de kroppsdelene som har fått gjennomgått. Etter løpeøkter tøyer jeg gjerne lenger. 

Kostholdet mitt er i hovedsak sunt, men balansert. Jeg spiser sunne måltider hele uken gjennom, der jeg prøver å få i meg nok frukt og grønt, fiber og protein. Men jeg er også en sucker for søtsaker, godis og sjokolade - så dette nytes til det fulle i helgen. Her er nettopp det med balanse så veldig viktig. Og jeg tror det er grunnleggende for en god og sprek helse. Som nevnt tideligere, har jeg nå kuttet ut sjokoladen og godteriet frem til påske, samt strammet inn "reglene" for når jeg kan spise usunt. Dette har jeg gjort for min egen del da jeg fort føler jeg mister litt grepet med godteriskåla fremfor meg og browniesen i ovnen hele helgen. Noe som resulterer i dårlig samvittighet og vond mage, deretter tilbake til gode rutiner da mandagen kommer, før det samme skjer neste helg :-P. Da er det på tide med litt strengere regler - haha. Videre er det viktig å påpeke viktigheten ved å få i seg nok mat i en aktiv hverdag. Jeg har lenge vært dårlig på dette, spist lite og glemt å fylle kroppen med ny energi etter en god treningsøkt. Dette er veldig tullete både for helsen sin del, men også dersom man ønsker å bygge muskler. Kroppen trenger ny energi i form av mat etter å ha brukt energi. Her er det viktig at man får i seg nok mat, og at maten man spiser er sunn og god. 

Mine treningstips: 

1. Begynn i det små. Dersom man ønsker å komme i gang med trening og en sunnere livsstil, er det beste du kan gjøre for deg selv å bare skubbe deg uti det. Du trenger ikke legge opp en enorm plan for hver dag fremover, men begynn heller i det små. Å plutselig gå fra å ikke trene i det hele til å trene tung styrke fem dager i uken sliter på kroppen din. Det kan gjøre kroppen overbelastet og gjøre deg utbrent. Slik er det også lett å miste motivasjonen og falle tilbake i gamle rutiner. Ta heller hver dag som den kommer, og kjenn etter hva du trives med og hva som funker for deg og kroppen din. Vær fornøyd med hver økt du gjennomfører uansett hvor kort den måtte bli. Etterhvert vil du oppdage at du kan løfte mer, gjøre flere push ups og løpe lenger på mølla, og ingenting er mer motiverende enn nettopp det. Hold ut, for ting skjer ikke over natten, her må man være tålmodig. 

2. Spis sunt og variert, men balansert. Resultater krever ett sunt kosthold. Da kan man ikke gi 100 % på trening og 20 % på matfronten, altså. Skal du se resultater for det du legger igjen på treningssenteret krever det at man går inn for å ha ett sunt og godt kosthold. Man trenger ikke kjøpe inn på proteinpulver her og proteinbarer der. Den sunne, økonomiske maten som er å finne i dagligvarebutikken er ofte mer enn god nok! Det er viktig å ikke være for steng med seg selv når det kommer til mat og hva man har lov å spise. Ett sunt kosthold har rom for en sjokolade i ny og ned, og godterier i helgen. Det handler om balanse. 

3. Vær din egen motivator og inspirasjon. Motivasjon kan hentes så mange steder, om det er i magasiner, nye treningsklær eller inspirerende profiler på instagram. Motivasjon er viktig, da det ofte er det som drar deg med på trening og kanskje pusher deg litt ekstra. Men etterhvert blir det en vane, en rutine og noe du bare gjør for det kjennes godt. Motivasjonen er ikke lenger like viktig for at du skal komme deg ut og være aktiv. Når det kommer til nettopp dette med magasiner og treningsprofiler på nett, tenker jeg det er viktig å ikke sammenligne seg med det man ser på nett. Alle mennesker har ulike utgangspunkt for hvordan kroppen vår ser ut og hva som må til for at den skal se ut slik og slik. Dette kan være vanskelig, men det er lurt å huske på. Det samme gjelder for de på treningssenteret; alle som er der er der for å forbedre og vedlikeholde sin egen kropp, nett slik som du. Det er ingen konkurranse, for alle konkurrerer bare mot seg selv. La deg inspirere av de på instagram, men vær i utgangspunktet din egen motivator og inspirasjon. Arbeid mot å slå din forrige pers, om det måtte være på pullups, benkpress eller på mølla. Finn frem bilder av deg selv der du føler du ser bra ut, der du er glad og der du stråler. Der du er den beste versjonen av du kan være av deg selv. Ha dem i nærheten, i nattbordsskuffen eller på mobilen og husk; jeg er god nok som jeg er! 

To bilder fra sommerferie i fjor i Bulgaria. Da hadde jeg det veldig bra med meg selv og følte jeg så noen lunde ok ut :-D 

4. Do your thing! Finn ut hva du liker å trene, hvordan du liker å holde deg i aktivitet og gjør nettopp dette. Både hvordan du trives å styre øktene dine og om du trives best med å trene med en treningspartner. Inviter med deg en venninne eller en kompis som også liker å trene og bli motivert av hverandre. Gjør treningen til en sosial hendelse der dere jobber mot ett felles mål - om det er dette som funker for deg. Jeg har de siste årene funnet ut at jeg foretrekker gjerne å trene alene med full guffe med musikk på ørene. Jeg liker å være effektiv og få jobben gjort når jeg først har kommet meg på trening. Jeg er også avhengig av å høre på musikk, i vert fall visst jeg løper. Noe som gjør at det er enklest for meg å trene alene. Dessuten er trening min alenetid, der jeg bare fokuserer på meg selv og jeg digger det. Men inni mellom er det så klart hyggelig å trene sammen med en venninne og to. Spesielt om jeg tester ut nye ting, eller er på gruppetimer. Da er det greit å ha med noen å støtte seg litt på. Finn ut hva du liker og hold deg til det! 

5. Planlegg øktene dine. Dersom du har gått inn for å komme i gang med treningen igjen kan det være lurt å investere i en treningsdagbok eller en notisblokk, slik det blir lettere for deg å planlegge øktene dine. Har du laget en plan for ukens treninger er det lettere å holde seg til den og følge planen når man først er kommet seg på trening. Noen ganger kan det føles litt vanskelig å vite hva man skal ta i bruk av apparater og hvilke øvelser man skal gjennomføre når man er på treningssenteret. Det er så mye folk å ta hensyn til og så mye å velge i. Her vil en plan over økten hjelpe deg mye. Med en plan vet du hva du skal gjøre og det er slik også lettere å følge sin egen progresjon på de ulike øvelsene. Jeg skriver hver søndag en plan over dagene mine den kommende uken, på notater på iPhonen min. Her legger jeg også inn treningsøktene mine, og følelsen av å krysse ut ett punkt etter en økt er en liten glede i seg selv. 

6. Lytt til kroppen. Kroppen er den beste tingen du kan investere i i løpet av livet, og nettopp dette gjør du på treningssenteret og når du velger sunt fremfor usunt, grovt fremfor lyst og salat fremfor sjokolade. Kroppen er noe du har hele livet og er med det ingen dumt ting å bruke tid på å vedlikeholde og gjøre sunnere. Likevel er det viktig å kjenne etter, kjenne kroppen sin og når man trenger en pause. Kjenne etter når man har pushet seg litt for langt og ta en hviledag og to. Har du vondt, er støl og sliten kan dette være et signal på at du eller de støle kroppsdelene trenger hvile. Da er det lureste du kan gjøre å gi kroppen nettopp dette. Å ta en fridag inni mellom er fullt lov, uten at man skal kjenne på dårlig samvittighet for nettopp dette. 

7. Gjør treningen til en vane. Enkelt som det. Gjør det til noe du bare gjør før du drar på skolen, før du drar hjem og spiser middag eller før du legger deg om kvelden. Når det er blitt en vane føles det sjeldent som ett ork. Heller som ett lite behov som du ønsker å tilfredstille. :-D

Noen tips fra en treningsglad jente. Ett eksempel fra julen som forklarer dette med trening, kosthold og resultater; jeg og søsteren min snakket om trening og jeg sa til hun; "Noen ganger forstår jeg kke hvorfor jeg ikke ser mer trent ut, jeg trener jo så og si hver dag. Men samtidig forstår jeg ikke hvorfor jeg ikke er en del større enn det jeg er, jeg spiser jo så mye crappy food." Nettopp dette tror jeg illustrerer hovedessensen knyttet til forholdet mellom fysisk aktivitet, kosthold og kropp. Skal man få gode resultater krever det ikke bare at man gir 100 % på trening, men også 100 % når det kommer til kosthold. Det er nettopp dette som er årsaken til at jeg kanskje ikke får igjen 100 % utseende messig for arbeidet jeg legger igjen på treningssenteret. Og det er helt greit, jeg er alt for glad i mat, sjokolade og kaker. Hva er livet uten det? Skal man virkelig gå inn for å trene for fullt for å virkelig få igjen for arbeidet på treningssenteret, tror jeg man må bestemme hva som er viktigst for en. Å se slik og slik ut, eller kose seg litt inni mellom og nyte livet for alle dens goder. For meg er sist nevnte veldig viktig. Jeg elsker å kose meg, og er flink på nettopp dette. Jeg kan å kose meg, både med trening, men også med god mat. Men dette er individuelt for hver enkelt og det må man bare respektere. Nå runder jeg av etter ett veldig langt innlegg. Peace out og god trening!

Victoria Larsen

22.02.2017 @ 15:10

Veldig flott innlegg! Dette likte jeg skikkelig godt :-)

Emma

22.02.2017 @ 16:04

Kjempebra innlegg!! Er selv veldig glad i trening, så dette var kjekt å lese :-)))

Maja

22.02.2017 @ 20:15

Flinke, gode, fine Kaja! 😘

Maren Ulgenes Bore

23.02.2017 @ 13:27

Veldig godt skreve, Kaja! Du er eit sunt og flott forbilde, eg heier på deg :-)

Kaja Sagenes

23.02.2017 @ 18:10

Maren Ulgenes Bore: Tusen takk for da, Maren! Så kjekt å hørra - du er flott! ?

CamiMH

23.02.2017 @ 23:09

Supert innlegg.

Håper torsdagen din har vært fin:)